معرفی استان اردبیل
این پایگاه بستری مناسب جهت ارائه پیشنهادات برای توسعه استان همدان می باشد. درج مطالب این پایگاه در وبسایتها و یا نشریات ، فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
مهندس امیر حاجی پور 1
ردیاب جی پی اس ماشین
ارم زوتی z300
جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

پایگاه تحلیلی عمرانی مهندس امیر حاجی پور

و آدرس hajipour.LXB.ir لینک نمایید

 سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 22
بازدید کل : 47567
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آخرین زمین لرزه های ایران-کلیک کنید

روزنامه های امروز

دکه
آخرین اخبار استان همدان همدان:

جدیدترین خبرهای شهر لالجین

آخرین اخبار ایران و جهان

اخبار زلزله های ایران و جهان


  • زیستگاه آقابابا

این زیستگاه در ۸۳ کیلومتری شمال شرقی مشکین شهر، در کوه های آقابابا واقع شده و ۷۰ کیلومتر مربع وسعت و ۱۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه محل زیست وحوشی مانند کل و بز، گرگ، خرگوش، خوک و کبک است.

  • زیستگاه حسن دره سی

این زیستگاه با ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و ۱۷۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در۸۰ کیلومتری شمال شرق مشکین شهر قرار گرفته و حیواناتی مانند کل و بز، خوک، خرگوش، گرگ، روباه و کبک در آن زندگی می کنند.

  • زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گؤل

این میدان در دامنه شمال غربی کوهستان سبلان به ارتفاع ۲۷۲۵ متر واقع شده است. تالاب قره گؤل نیز با ۲۸۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا در قسمت شمال غربی دامنه های هرم کوه و جنوب شرقی زیستگاه هوشنگ میدانی قرار دارد. این منطقه زیستگاه قوچ و میش ارمنی، کبک معمولی، کبک دری و بسیاری از حیوانات و پرندگان وحشی دیگر است.

  • زیستگاه خروسلو

زیستگاه خروسلو با ۱۲۰ کیلومتر مربع وسعت و ۱۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در ۹۵ کیلومتری شمال شرق مشکین شهر واقع شده و محل زیست انواع وحوش مانند آهو، کل و بز، گرگ، روباه، خرگوش، باقرقره و هوبره است.

  • زیستگاه موویل

این زیستگاه در بند موویل در جنوب مشکین شهر و در غرب کوه های هرم سبلان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۲۰۰ متر است. در این زیستگاه، قوچ و میش ارمنی، کل و بز از نوع سفید طوقدار، کبک دری، خرس قهوه ای و خاکستری، گرگ، خوک، خرگوش، انواع پرندگان شکاری و لاشخور زندگی می کنند.

  • زیستگاه سروان دره سی

این زیستگاه با ۱۰۵ کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر قرار گرفته است. در این زیستگاه که ۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش (در زمستان)، گرگ، خرگوش، روباه، کبک و کبک دری زندگی می کنند.

  • زیستگاه شیروان دره سی

این زیستگاه با ۷۵ کیلومتر مربع مساحت و با ۲۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق مشکین شهر قرار دارد. زیستگاه «شیروان دره سی» محل زندگی دائمی جانورانی مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش ارمنی، خرگوش، کبک، کبک دری، قمری، فاخته و شماری از جانوران دیگر و پرندگان مهاجر است.

غار

  • غار یخگان

این غار در منتهی الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در ضلع غربی رشته فاسوله داغ (تالش) و در ارتفاع حدود 2400 متری از سطح دریای آزاد واقع شده است. فاصله غار یخگان از مرکز شهرستان خلخال حدود 77 کیلومتر است.

  • غار هفت خانه

غار هفت خانه یا یدی اولر در جنوب غربی شهر خلخال و شمال روستای گرمخانه و در ارتفاع حدود 1600 متر از سطح دریا واقع است. این غار در فاصله 20 کیلومتری شهر خلخال قرار دارد و به وسیله جاده آسفالته که از کیلومتر 16 جاده خلخال - هشتجین به طرف غرب (روستای گرمخانه) منشعب می شود به شهر خلخال مربوط می شود.

  • غار درو در شاهرودخلخال

دشت

  • دشت اردبیل

دشت اردبیل ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. پوشش گیاهی مناسب، کشتزارهای متعدد و مراتع سرسبز و خرم از جمله ویژگی های دشت اردبیل است که در فصل بهار و تابستان مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

  • دشت مغان

دشت مغان با ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار وسعت در غرب دریای خزر واقع شده است. آب و هوای این دشت معتدل است و یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری استان محسوب می شود. سرسبزی مزارع، فرآورده های مختلف کشاورزی، گستردگی باغ های میوه با وسعت ۶۰۰۰ هکتار، تاسیسات به هم پیوسته و هماهنگ مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان، تجهیزات و فضای سد رودخانه ارس، جزایر متعدد رودخانه ارس موسوم به «شام» و طایفه های کوچرو ایل شاهسون با ویژگی های فرهنگی خاص از جمله جاذبه هایی هستند که هر مسافر و جهانگرد را مجذوب می سازند.

دریاچه و تالاب

  • تالاب ملااحمد

این تالاب در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل در کنار روستای ملااحمد واقع شده است. این تالاب محل زیست پرندگان بومی و مهاجر از قبیل قاشقاتویوق، اردک سرسبز، اردک سرسیاه، آنقوت، مرغ کور، قیزقوشی، سار و اردک طالشی است.

  • تالاب نوشار

تالاب فصلی نوشار در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل واقع شده است. چمنزارهای اطراف تالاب در فصل بهار و زمستان مورد استفاده انواع پرندگان قرار می گیرد و در دیگر فصل ها نیز چراگاه دامداران رمه گردان است.

  • دریاچه شورابیل

این دریاچه با ۱۲۰ هکتار مساحت در جنوب شهر اردبیل واقع شده و آب آن نیز شور است. کناره های دریاچه شورابیل از مراکز عمده تفرجگاهی شهر اردبیل است. پیرامون این دریاچه شهر بازی کودکان، تفرجگاه عمومی و اقامتگاه احداث شده است.

  • دریاچه نیور

این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل و در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه نیور با بیش از ۲۲۰ هکتار وسعت، مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل پرآبی به هم متصل می شوند و دریاچه ای واحد را به وجود می آورند. دریاچه نیور، زیستگاه ماهی قزل آلا و پرستوی مهاجر و آنقوت است. حواشی این دریاچه از تفرجگاه های مهم اردبیل است و هر ساله مسابقه تفریحی ماهیگیری بین دوستداران صید ماهی در این دریاچه انجام می شود.

و نیز می توان به دریاچه سدخاکی پیرالقیر و تالاب شورگل اشاره نمود.

تپه

  • تپه خرمن

این تپه در روستای شیخ لر از توابع شهرستان گرمی مغان واقع شده است. آثار به دست آمده از این تپه، به دوره پارت ها منسوب است. در این تپه گورهای خمره ای و سنگی کشف شده است. در کنار جسدها، مجسمه های سفالین به شکل حیوانات، سنگ های عقیق، گوشواره آویز، دستبند نقره، سری کامل سنگ های وزنه تراش خورده، قمقمه، دوک، ظروف سفالین متنوع و نگین انگشتری از شیشه و غیره کشف شده است.

  • تپه نادر

این تپه در جنوب غربی اصلاندوز مغان واقع شده و محل تاج گذاری نادرشاه افشار در سال ۱۱۴۶ هجری قمری است. ارتفاع تپه در حدود ۳۰ متر و محیط آن ۱۵۰۰ متر است. این تپه از هزاره اول قبل از میلاد تا اواخر قرن یازدهم هجری قمری مسکونی بوده است.

  • تپه قره شیروان

این تپه در روستای کوراییم اردبیل واقع شده است. گورهای مکشوفه در این تپه به سه نوع اغنیا، عامه و حیوانات تقسیم می شوند و به سده های هفت و هشت قبل از میلاد تعلق دارند.

  • سایر تپه های باستانی

تپه قنبر (سلاح تپه) در قریه انار مشکین شهر، تپه سایین در روستای سایین اردبیل، تپه شمس آباد در روستای شمس آباد کوراییم اردبیل، تپه کنازق در روستای کنازق از توابع نمین و ده ها تپه دیگر که به دوره های قبل و بعد از اسلام مربوط می شوند.

جنگل ها و بیشه ها

علاوه بر پوشش گیاهی متنوع استان، جنگل های خلخال که به جنگل های طالش موسوم است، با ۱۰۵ هزار هکتار وسعت، امکانات بسیار مساعدی برای جذب جهانگرد دارند و گونه های مهم درختان کاج، سرو، بلوط و ممرز در آن سر به فلک کشیده اند. گردنه «نام» خلخال که در مسیر جاده ارتباطی خلخال به هشتپر و اسالم واقع شده، از داخل این جنگل ها به جاده رشت - آستارا می پیوندند. هم چنین، جنگل های چشمگیری نیز در دامنه شرقی کوه سبلان واقع شده که بیشترین گونه درختی آن فندق است. این ناحیه یکی از گردشگاه های مهم استان اردبیل است که به تفرجگاه "فندقلو" معروف است.

آبشار گورگور

آبشار گورگور سبلان در حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد و در دامنه شمالی کوه سبلان واقع شده است. این آبشار در یکی از زیباترین نقاط طبیعی استان یعنی کوه سبلان قرار دارد و همراه با دیگر عناصر زیبا و بدیع طبیعی مانند یخچال های دائمی، چشمه های آب گرم و آب های معدنی متعدد هر ساله هزاران نفر از کوهنوردان و مشتاقان طبیعت سبلان را به سوی خود جذب می کند.

مناطق حفاظت شده

از مناطق حفاظت شده می توان منطقه حفاظت شده نیور، زیستگاه حاجیلو، زیستگاه تنبق، زیستگاه ارباب کندی، مراتع ییلاق و قشلاقی مشکین شهر، جنگل های دیدنی فندقلو در اطراف اردبیل، منطقه ییلاقی شاغلادره در جاده اردبیل - آستارا و ناحیه سیاحتی خلخال را نام برد.

آثار تاریخی و فرهنگی

سنگ نبشته شاپور ساسانی

در حدود ۱۰۰ متری شرق میدان اصلی مشگین شهر، دره باغ نوروز واقع شده که در کمرکش ارتفاع آن، سنگ نبشته ای از آثار شاپور دوم ساسانی قرار دارد. این کتیبه به تاریخ ماه هفتم سال بیست و هشت سلطنت شاپور دوم ساسانی یعنی به ۲۶۷ سال قبل از هجرت مربوط است و از سه بخش تشکیل شده است. سطر اول تا سطر سوم، تاریخ آن است؛ از سطر سوم تا نهم کتیبه، از فارسه هرمزد، مسئول قلعه یاد شده است که ۶ سال برای ساختن قلعه کار کرده است. از سطر نهم تا بیست و یکم، اندرزی از فارسه هرمزد آمده که در آن از شهریاران و بزرگان خواسته است اگر قلعه مورد پسندشان قرار گرفت به آن آفرین بگویند و در غیر این صورت قلعه بهتری بسازند.

بازار اردبیل

قدمت بازار اردبیل به قرون اولیه اسلامی می رسد. بازار اردبیل با تاق های جناغی، تاق و تویزه و گنبدهای ساده شامل راسته بازار اصلی، بازار زرگران، بازار قیصریه، راسته پیر عبدالملک، بازار خراطان و بازار کفاشان و علافان است. بیشتر قسمت های بازار در دوره صفویه بنا یا مرمت شده است.

موزه مجموعه شیخ صفی

موزه شیخ صفی در چینی خانه مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد. بنای هشت ضلعی چینی خانه گنبدی بلند و با چهار شاه نشین دارد که با گچ بری ها و مقرنس کاری های بسیار زیبا و هنرمندانه تزیین یافته است. در این موزه مجموعه ای از آثار باستانی و قدیمی از جمله انواع ظروف و اشیاء وقفی و اهدایی با ارزش به بارگاه شیخ صفی به نمایش گذاشته شده است. این موزه در سال ۱۳۷۰ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

بقعه، مزار، زیارتگاه

  • مزار شیخ صدر الدین انصاری (ع)

مزار شیخ صدرالدین انصاری (ع) در روستای دایو کندی در غرب شهر هشتجین واقع شده است. این روستا با فاصله حدودی 25 کیلومتر هشتجین و در دل کوه های اطراف این شهر با یک راه خاکی صعب العبور جای گرفته است.

  • مزار شیخ منور

در روستای شمس آباد سنگ نوشته هایی وجود دارد که اهالی روستا مکان این سنگ نوشته ها را مزار شیخ منور می داند.

  • مزار سید محمد علی (ع)

مزار سید محمد علی (ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) در روستای گلوزان از روستاهای بخش شاهرود واقع شده است.

  • مزار سید خضر (ع)

مزار مقدس سید خضر (ع) در روستای زیبای ماجولان در دل کوه های سرسبز خلخال و در بخش شاهرود و در شرق آن واقع شده است.

  • مزار سید احمد معراجی (ع)

مزار سید احمد معراجی (ع) در روستای سفید آب قرار دارد که به زبان محلی اسبو هم گفته می شود که از روستاهای بخش خورش رستم جنوبی است.

  • مقبره امین الدین جبراییل

این مقبره به امین الدین جبرییل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی تعلق دارد و در روستای کلخوران اردبیل واقع شده است.

  • مقبره پیر

مقبره پیر در روستای ارباب کندی در شرق شهر لاهرود بعد از روستای نقد اولیا قرار دارد این بنا در یک دشت سرسبز در قبرستان قدیمی روستا واقع شده است.

  • مقبره عوض الخواص بن فیروز شاه زرین کلاه

این مقبره در جوار مقبره شیخ جبراییل در روستای کلخوران اردبیل واقع شده و به جد چهارم آن شیخ، یعنی عوض الخواص بن فیروز شاه زرین کلاه منسوب است.

  • مقبره سیدمحمد الاعرابی

این مقبره در محوطه شمال غربی بقعه شیخ جبراییل واقع شده است. سیدمحمد الاعرابی جد پانزدهم شیخ صفی الدین اردبیلی است.

  • مقبره شیخ حیدر

این مقبره استوانه ای مرتفع از آثار اواخر سده های هفتم یا نهم هجری قمری است.

  • بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

این بقعه شامل تعدادی از بناهای دوره های مختلف است که نخستین بار توسط شاه طهماسب به صورت مجموعه واحد در آمده است.

  • بقعه شیخ شهاب الدین (ع)

بقعه شیخ شهاب الدین در روستای دیز در قسمت جنوبی دهستان شال واقع در جنوب شرقی شهرستان خلخال قرار دارد. این بقعه در حدود یک کیلومتری روستای دیز در محوطه قبرستان قدیمی روستا واقع شده است.

  • بقعه کوراییم

این بنا که متعلق به قرن هفتم هجری قمری است در وسط قبرستان روستای کوراییم در ۳۰ کیلومتری اردبیل واقع شده است.

  • بقعه سید حمزه

این مقبره در قسمت جنوبی بقعه شیخ جبراییل واقع شده است. این بقعه به "امامزاده گل زرد" یا ساری گلی آقاسی معروف است.

  • مقبره نجفعلی (اجاق)

مقبره سید نجفعلی در روستا جلایر در شمال غربی لاهرود در 20 کیلو متری مشگین شهر واقع شده است. مقبره سید نجفعلی در بین اهالی روستا به اجاق معروف است.

  • مقبره آغا باجی

مقبره آغا باجی در روستای نصیر آباد واقع در شمال مشگین شهر قرار دارد در مسیر جاده مشگین شهر و روستای نصیر آباد باغ های سرسبز میوه وجود دارد که زیبایی خاصی به این جاده می دهد.

  • بقعه متبرکه بابا خرم (ع)

بقعه مبارکه "باباخرم" در روستای عنبران علیا، در شانزده کیلومتری شمالی شهر نمین، بر فراز تپه غربی مشرف به روستا قرار گرفته است.

  • بقعه متبرکه امامزاده میرزاده خانم

بقعه متبرکه "امامزاده میرزاده خانم" در شهر اردبیل، میدان قیام، کوچه حسینیه واقع شده است.

  • بقعه متبرکه امامزاده سید عبدالعزیز (ع)

امامزاده سید عبدالعزیز که در محله نیار شهرستان اردبیل واقع شده از مکان های متبرکه ای است که همواره پذیرای خیل عظیم زائرین از شهر اردبیل و شهرستان های مجاور می باشد.

  • بقعه متبرکه سید محمود امینجان (ع)

زیارتگاه مبارکه سید محمود امینجان معروف به "سلطان رسول پیر شیخ سید محمود" در 9 کیلومتری شمال شهرستان نمین در گورستان واقع در تپه شرقی مشرف به روستای "ساری توربه" مستقر شده است.

  • بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع)

زیارتگاه مطهر امامزاده عبدالله بر روی تپه جنوبی مشرف به روستای آتشگاه در ضلع غربی شهر اردبیل با حدود 25کیلومتر فاصله واقع شده است. امامزاده عبدالله، از نوادگان حضرت موسی بن جعفر (ع) می باشد.

  • بقعه متبرکه بابا صفا

بقعه متبرکه بابا صفا در روستای بفراجرد در جنوب شرقی شهرستان خلخال قرار گرفته است. این بقعه در خارج از محدوده روستا در بین اراضی کشاورزی جای دارد و از لحاظ تاریخی اطلاعات دقیقی از آن در دست نمی باشد.

  • بقعه متبرکه میراشرف (ع)

زیارتگاه میراشرف که در خارج از محدوده بافت تاریخی اردبیل و در اراضی زراعی قرار گرفته بود، در حال حاضر با گسترش شهر به داخل بافت شهری وارد شده و محله مجاور آن به محله میراشرف معروف می باشد. در جوار مقبره تپه تاریخی میراشرف قرار گرفته است.

  • بقعه متبرکه امامزاده سیدصادق (ع)

بقعه مبارکه "سیدصادق (ع)" در کوه های شرقی مشرف به روستای کنزق، در پنج کیلومتری شرقی شهر سرعین واقع شده است.

  • بقعه متبرکه پیر زمان (ع)

یکی از ساده ترین زیارتگاه های استان اردبیل که در روستای پیر زمان در کیلومتر 40 جاده اردبیل به خلخال قرار گرفته است، مقبره پیر زمان (ع) می باشد. این بنا در ضلع شرقی ورودی روستا بر روی تپه ای واقع شده است.

  • بقعه متبرکه پیر کیج خانم (س)

یکی از زیارتگاه های استان اردبیل مقبره پیر کیج خانم (ساری پیر) است که درحدود پانزده کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل، بخش فولادلوی شمالی، روستای آلوچه قرار دارد.

  • بقعه متبرکه پیر جماعت (ع)

بقعه متبرکه "پیر جماعت" در پانزده کیلومتری شمالی شهرستان نمین و چهار کیلومتری شرقی شهر عنبران سفلی در روستایی به نام کلش واقع شده است.

  • بقعه متبرکه حاج محمود (ع)

بقعه متبرکه حاج محمود معروف به «حاجی بابا» در روستای عنبران علیا واقع شده است. این روستا در پانزده کیلومتری شمال شهرستان نمین، در شش کیلومتری عنبران سفلی قرار گرفته است.

  • بقعه متبرکه امامزاده صدرالدین (ع)

بقعه مبارکه امامزاده صدرالدین در کیلومتر 13 جاده اردبیل به مشگین شهر، در وسط اراضی زراعی واقع شده است. ایشان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می باشند که از بغداد به ولایت ری و از آنجا به اردبیل آمده و در شهر ساکن شدند.

  • بقعه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون (س)

زیارتگاه متبرکه امامزاده حلیمه خاتون در پنج کیلومتری شهرستان اردبیل و در ضلع غربی قریه آقاباقر واقع شده است.

  • بقعه متبرکه پیر جرگز (ع)

مقبره امامزاده پیر جرگز در روستای شام اسبی، کیلومتر 5 جاده اردبیل به سرعین، در اراضی کشاورزی قرار گرفته است.

  • بقعه مبارکه پیرشبلی (ع)

زیارتگاه متبرکه پیر شبلی در شمال شرقی شهر نمین و در قریه مرزی میناباد قرار گرفته است. این پیر از نوادگان پیرشبلی می باشد که در روستای میناباد زندگی می کرده است.

  • بقعه متبرکه پیر بدرالدین (ع)

بقعه پیر بدرالدین در شهر نمین و در خیابان اصلی شهر، مقابل ساختمان فرمانداری قرار گرفته است. پیر بدرالدین از مریدان پیرقطب الدین میانجی ـ از فرزندان ابن عباس عم پیامبر (ص) ـ می باشد. پیر بدرالدین نمینی از معروف ترین اشخاص زمان خود بوده و مقبره ایشان در نمین به شیخ بدرالدین معروف می باشد.

 بقعه متبرکه قورتول (ع)

مقبره مبارکه قورتول در تپه جنوبی مشرف به روستای قورتولموش در جنوب شرقی کوراییم شهرستان نیر در میان قبور اهالی روستا واقع شده است.

  • بقعه متبرکه تجرق (ع)

بقعه مبارکه این امامزاده بر فراز تپه جنوبی مشرف به قریه تجرق در بخش مرکزی شهرستان نیر واقع شده است.

  • بقعه متبرکه سید (ع)

از قدیمی ترین مقبره های استان اردبیل، مقبره سید (ع) واقع در روستای پیراقوم می باشد. این بنا در قبرستان واقع در بخش شرقی ورودی روستا قرار گرفته است.

  • بقعه متبرکه سید غنی عاملی (ع)

سید غنی عاملی شخصی متدین و معتمد مردم بوده که مقبره وی در جنوب شرقی بقعه شیخ جبراییل کلخوران در محوطه مشجر قرار گرفته است.

  • بقعه متبرکه کوراییم

مقبره کوراییم در گورستان مرکز بخش "کوراییم" در شهرستان نیر واقع شده است.

  • مقبره زهره بانو

این مقبره در ورودی شهر رضی از سمت مشگین شهر در بالای تپه گودالی وجود دارد که روی آن را با تنه های درخت پوشانده اند. این گودال که در زمین پارک شهر رضی قرار دارد در بین مردم به عنوان اجاق معروف است و ظاهرا مقبره زهره بانو در داخل این گودال قرار دارد و چون مقبره روی تپه قرار دارد مردم به آن "دیک اوجاق" (به زبان محلی یعنی اجاق بلند) هم می گویند.

  • مقابر روستای قوشا

این مجموعه شامل 9 مزار است که روی یک سکوی سنگی به ارتفاع 60 سانتیمتر بالای یک تپه در خارج روستای قوشا قرار گرفته و نام و مشخصات صاحبان این مقابر نامعلوم است.

  • زیارتگاه تربت حور

در 36کیلومتری شهرستان اردبیل و در دامنه کوه های باغرو، روستای سرسبز حور از توابع ویلکیج جنوبی شهرستان نمین جای گرفته است. در ضلع شرقی روستا مکان مقدسی به نام «تربه» واقع شده که به نقل از اهالی محل، یکی از نوادگان زینب خاتون از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در این محل دفن شده است.

  • زیارتگاه میرفتاح

زیارتگاه متبرکه میرفتاح در تپه شمالی مشرف به روستای خادملو در ده کیلومتری جنوب بخش کوراییم شهرستان نیر واقع شده است. به روایت اهالی روستا وی از روستای مجاور به نام «توتون سیز» به روستای خادملو مهاجرت نموده و حدود 100 سال پیش دار فانی را وداع گفته است.

  • زیارتگاه سید محمدطاهر قریشی

زیارتگاه سید محمدطاهر قریشی در شمال شرقی شهر نمین، بر فراز تپه مشرف به روستای میناباد واقع شده است. سید محمدطاهر فرزند "سید محسن قریشی مینابادی" خواهرزاده حضرت قطب العارفین آیت الله الحاج الشیخ سعید "نقشبندی" و مادرش دختر "قطب العارفین شیخ علی" بود.

  • زیارتگاه شیخ میرعلم

بقعه مبارکه امامزاده شیخ میرعلم در روستای میناباد واقع در شمال شرق شهرستان نمین، بر فراز کوه های غربی مشرف بر روستا در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان واقع شده است.

  • زیارتگاه متبرکه اجاق مرنی

روستای مرنی در 18 کیلومتری شرقی شهرستان اردبیل و 5 کیلومتری مرکز دهستان آبی بیگلوی نمین واقع شده است.

  • زیارتگاه صوفی نورعلی (ع)

مقبره «صوفی نورعلی» در روستای جید -واقع در 7 کیلومتری شمالی شهرستان نمین- واقع گردیده و به امامزاده «صوفی میرعلی» نیز معروف می باشد. ایشان از طایفه کاکی بوده که این طایفه در حال حاضر نیز ساکن روستای جید می باشند.

  • زیارتگاه شیخ محمدسعید نقشبندی

بقعه متبرکه "شیخ محمدسعید نقشبندی" در 15 کیلومتری شهرستان نمین و 6 کیلومتری شهر عنبران در ارتفاعات شرقی مشرف به عنبران علیا قرار گرفته است. این کوه به پیرگسگر معروف بوده و مقبره شیخ سعید، در چند قدمی جنوبی قبر پیرگسگر واقع شده است.

  • زیارتگاه متبرکه پیر الوان

زیارتگاه مقدس پیر الوان در شمال غربی شهرستان اردبیل، 500 متری روستای پیر الوان بر روی تپه کم ارتفاعی مستقر شده است. نام اصلی پیر الوان، سلطان بابا می باشد.

  • زیارتگاه متبرکه سلطان خواجوی

زیارتگاه مقدس سلطان خواجوی در روستای ثمرین شهرستان اردبیل واقع شده است. تاریخ ساخت بنای قدیمی به 110 سال پیش برمی گردد و تنها بخش باقیمانده از این زیارتگاه دو سنگ قبر است.

  • زیارتگاه پیرحسن (ع)

زیارتگاه مبارکه پیرحسن (ع)، در روستای اردی موسی، در 12 کیلومتری ضلع غربی شهر اردبیل قرار گرفته است. حضرت پیرحسن یکی از اشخاص متدین، محجوب و مورد علاقه مردم روستا بوده که در حل مشکلات مردم وظایف بسیار سنگینی را بر دوش داشته است.

  • زیارتگاه باباحمزه (ع)

مقبره باباحمزه در شمال شرقی شهرستان نمین، حدود مرزی ایران و آذربایجان، در قبرستان قدیمی روستای میناباد واقع شده است. این بنا در تپه شرقی مشرف به روستا مستقر بوده و باباحمزه به همراه فرزندان و اهل بیت خود در این محل به خاک سپرده شده اند.

  • زیارتگاه بابا خزری (ع)

زیارتگاه بابا خزری در 15 کیلومتری شمال شهرستان نمین، در قریه عنبران علیا، در گورستان عمومی واقع در کوه های غربی مشرف به روستا قرار گرفته است.

  • زیارتگاه متبرکه انزاب

زیارتگاه انزاب در 5 کیلومتری شهرستان اردبیل در بخش جنوب غربی روستای انزاب واقع شده است.

  • زیارتگاه متبرکه کرکرق

زیارتگاه کرکرق در هفت کیلومتری شهرستان اردبیل، در روستای کرکرق کلخوران واقع شده است. در داخل این زیارتگاه قبور متبرکه چهار تن قرار گرفته است.

  • زیارتگاه سید هاشم

سید هاشم که از نوادگان امامزاده عبدالله می باشد، در تپه شمالی مشرف به روستای آلوچه سبلان - جاده غربی شهر اردبیل - در قسمت غربی قبرستان قرار گرفته است. این روستا که یکی از باصفاترین روستاهای منطقه می باشد در دامنه دو کوه قرار گرفته و مرقد مطهر سید هاشم را در آغوش خود پذیرفته است.

مکان های مذهبی

  • کلیسای مریم مقدس

این کلیسا در کوچه ارمنستان یا اونچو میدان قرار دارد و از آثار قرن ۱۲ ه.ق است. تزیینات داخلی کلیسا جالب است و در چوبی آن نیز با اشکال هندسی زیبا تزیین یافته است.

  • حسینیه و سقاخانه معجز

این حسینیه که در شهر اردبیل و خیابان اصلی محله معجز واقع شده است، قبلا یک خانه مسکونی بوده که سقاخانه حدود 200 متر بالاتر از آن استقرار یافته و با یک ورودی و جایگاه شمع به عنوان یک عنصر شاخص در بدنه محله نمایان است. این دو بنا، بناهای نوساز هستند که با توجه به اعتقادات مردم محله شکل گرفته اند.

  • علم مقدس مسجد جامع سولا

روستای سولا در سی کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردبیل و پنج کیلومتری جنوب شهرستان نمین واقع شده است. بنا به روایت اهالی، شهرت علم مسجد جامع سولا به "علم جوش" می باشد.

  • مسجد و سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس (ع)

سقاخانه حضرت ابوالفضل العباس از اماکنی است که از تقدس بسیار والایی بین مردم اردبیل برخوردار می باشد. این مسجد در نبش کوچه شهیدگاه و در مجاورت بقعه شیخ صفی الدین واقع شده است.

  • مسجد ائمه (ع)

این مسجد که در شهر اردبیل و محله ائمه واقع شده است، از لحاظ معماری نوساز با طرحی بسیار ساده می باشد.

  • مسجد اعظم

این مسجد از آثار دوره متاخر است و سبک جدیدی در ابعاد قابل توجه و در تقلید از گنبدالله الله شیخ صفی ساخته شده است. تزیینات موذنه مسجد آجر و کاشی فیروزه ای است. موذنه مسجد از آثار دوره قاجاری است.

  • مسجد جامع اردبیل

این مسجد باقی مانده یک بنای بزرگ از دوره سلجوقیان است که در گورستان محله پیر شمس الدین، قرار دارد. در بدنه مناره، دو سنگ نبشته مربوط به قرن های ۸ و ۹ ه.ق به جامانده بود که به موزه منتقل شده است.

  • مسجد میرزاعلی اکبر مجتهد

مسجد مجهز و مجلل میرزاعلی اکبر در مرکز اردبیل نزدیک بازار واقع شده است. سقف این مسجد بر روی ۳۰ ستون (شش ستون در پنج ردیف) با قطر متوسط ۸۸ سانتی متر استوار شده است. این مسجد دو منبر دارد که یکی مشبک چوبی و دیگری صندلی بازودار و چرخدار است.

  • مسجد حاج فخر در اردبیل
  • مسجد جامع و مسجدنو در روستای خمس خلخال
  • مسجد جنت سرا و مزار حسن داش در مشگین شهر

امامزاده

  • امامزاده صالح

در محل ملامومن و پشت بقعه شیخ صفی الدین مسجد و مقبره امامزاده صالح یا اوغلان امامزاده سی قرار دارد. این بنا در زمان شاه عباس اول و در سال ۱۱۳۰ هجری قمری ساخته شده است. در جوار حرم اتاقی وجود دارد که مدفن دو مرجع دینی قدیمی است.

  • امامزاده سید ابراهیم (ع)

مزار امامزاده سید ابراهیم (ع) در روستای چنارلق قرار دارد که جنوبی ترین روستای خلخال و تقریبا چسبیده به استان زنجان می باشد. این روستا در دل کوه های جنوبی استان اردبیل واقع شده است.

  • امامزاده سید محمد صالح (ع)

بقعه مبارکه سید محمد صالح (ع) معروف به فاطمی در شهرستان خلخال در خیابان اصلی شهر واقع شده است. بنای امامزاده مستطیل شکل با دو منار و گنبد پیازی شکل می باشد.

  • امامزاده سید حسین (ع)

زیارتگاه امامزاده سید حسین (ع) در مرکز شهر کلور در داخل پارک این شهر قرار گرفته است. یک بنای کوچک مربع شکل با نمای کاشی کاری و کتیبه های قرآنی که در قسمت ازاره این بنا سنگ نوشته های شهدا شهر کلور قرار دارد دفن شده اند.

  • امامزاده سید محمد(ع)

مزار امامزاده سید محمد (ع) در مرکز روستای لرد یکی از روستاهای بخش امام رود واقع شده است.

  • امامزاده قاضیلر(ع)

بقعه مبارکه قاضیلر در محله قاضیلر شهرستان خلخال واقع شده است. در این مکان مزار سه امامزاده دو برادر و یک خواهر به نام های سید احمد، سید صفی الدین و سیده ام کلثوم وجود دارد که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) می باشد.

  • امامزاده کفش کوه (ع)

امامزاده سید اسماعیل که بالای یکی از کوه های سمت ورودی دهستان کرین واقع شده است. بنای امامزاده در بالای کوه قرار دارد و دسترسی به آن بسیار مشکل می باشد.

  • امامزاده شیخ شرف الدین (ع)

امامزاده شیخ شرف الدین در روستای کاوان از روستاهای بخش خورش رستم شمالی قرار دارد. بنای مزار شیخ شرف الدین مثل همه بناهای روستا گلی بوده که بعدها آن را با آجر و سنگ بازسازی نموده اند.

  • امامزاده سید محمد(ع)

بنای امامزاده سید محمد (ع) در دهستان سر سبز لنبر از توابع بخش مرکزی خلخال واقع شده است.

  • امامزاده سید خلیل (ع)

امامزاده سید خلیل (ع) در 5 کیلومتری روستای سفید آب، در روستای سجهرود از توابع بخش خورش رستم شهرستان خلخال واقع شده است. بنای امامزاده نیز خارج از روستا در پشت تپه ای در یک قبرستان قدیمی واقع شده است که برای رسیدن به بنای امامزاده باید از چند تپه گذشت.

  • امامزاده امیر نعمت الله (ع)

این امامزاده در روستایی به نام آل هاشم و در قسمت جنوبی غربی شهرستان خلخال قرار دارد. بنای این امامزاده دارای یک گنبد گرد معمولی و دو مناره است.

  • امامزاده زاویه سادات (ع)

امامزاده زاویه سادات در روستای زاویه سادات در قسمت جنوبی شهرستان خلخال قرار دارد. این امامزاده مربوط به سیدالیاس و سیدهاشم است که طبق روایت اهالی از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) می باشند. مقبره هر دو امامزاده در این بنا واقع شده است.

  • امامزاده سید محمد قریشی

بنای امامزاده سید محمد قریشی در مرکز شهر هشتجین جنب مسجد شهر واقع شده است. بنای قدیمی متعلق به دوران پهلوی و دارای یک گنبد و دو منار است. به گفته اهالی شهر این شیخ از قریش عربستان بوده و در اوایل ورود اسلام به سرزمین ایران از جانب اعراب برای تبلیغ اسلام به این شهر آمده است.

  • امامزاده سید ابراهیم (ع)

بقعه امامزاده سید ابراهیم (ع) یکی دیگر از امامزاده های روستای کرین می باشد. خارج از روستا یعنی پایین جاده در بین دو کوه و داخل دره چهار دیوار خشتی با سقفی از تیرک چوبی و کاه گل در میان درختان و دره ای پوشیده از گل و سبزه قرار گرفته که مزار سید ابراهیم در این بنا واقع شده است.

  • امامزاده سید نصرالدین (ع)

امامزاده سید نصرالدین(ع) در روستای سوسهاب که شرقی ترین روستای بخش خوش رستم شمالی است واقع شده است. ساختمان این امامزاده سنگی و سقف آن از نوع شیروانی می باشد.

  • امامزاده سید اشرف (ع)

امامزاده سید اشرف (ع) در روستای ارسون، بین راه هشتجین و خلخال قرار دارد. این امامزاده خارج از روستا و در کنار جاده قرار گرفته است. به گفته اهلی روستا این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد.

  • امامزاده پیر سلمان (ع)

امامزاده پیر سلمان در مرکز شهرستان خلخال قرار دارد این امامزاده بین مردم شهر به نام "زنجیر لی امامزاده" معروف است. این بنا یکی از مهمترین امامزاده های شهرستان خلخال به شمار می رود.

  • امامزاده سید دانیال (ع)

بقعه متبرکه امامزاده سید دانیال (ع) در روستای خانقاه سادات بالای تپه کم ارتفاعی واقع شده است. این روستا در 5 کیلومتری شمال شهرستان خلخال گرفته است. امامزاده سید دانیال از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده است.

  • امامزاده سید ابوالقاسم (ع)

امامزاده سید ابوالقاسم در روستای غفور آباد در قسمت شمال شرقی شهرستان خلخال قرار دارد. این امامزاده در خارج روستا و در قبرستان روستا واقع شده است که دور تا دور بنا را درختان بسیار زیبایی پوشانده اند. این امامزاده از نوادگاه امام موسی کاظم (ع) می باشد.

  • امامزاده سید اسماعیل (ع)

بنای امامزاده سید اسماعیل (ع) در خارج از روستای زاویه کیوی در بالای یکی از کوه های غربی قرار گرفته و هیچ گونه راه مناسب دسترسی ندارد و رفت و آمد از این مسیر مقدور نمی باشد و به علت سختی راه مردم روستا قادر به رفت و آمد به امامزاده نمی باشند.

  • امامزاده قاسم (ع)

زیارتگاه امامزاده قاسم بر سر جاده اصلی مسیر بین شهرستان خلخال و روستای خوجین در 2 کیلومتری خلخال قرار دارد. روستای خوجین در جنوب شرقی شهرستان خلخال قرار دارد که جاده اصلی خلخال امامرود از داخل این روستا می گذرد.

  • امامزاده ابراهیم (ع)

امامزاده ابراهیم در مسیر جاده اصلی بین شهرستان خلخال و روستای خوجین قرار گرفته است. بنای اصلی امامزاده در دوران پهلوی تخریب شده و هم اکنون تنها یک پایه آجری ساده به ارتفاع یک متر در مسیر جاده اصلی قرار گرفته که زیارت نامه این امامزاده می باشد.

  • امامزاده سید محمد (ع)

بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) که به روایت اهالی روستا از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد در روستای مجره بالا تپه داخل قبرستان روستا واقع شده است. این روستا در 10 کیلومتری شرقی شهرستان خلخال قرار گرفته است.

  • امامزاده آقا میر زمان (ع)

روستای خمس در 12 کیلومتری شرق شهرستان خلخال قرار گرفته است. زیارتگاه امامزاده میر زمان در مرکز روستای خمس در بالای تپه و در داخل قبرستان این روستا واقع شده است.

  • امامزاده شاه عبدالعظیم (ع)

زیارتگاه امامزاده شاه عبدالظیم (ع) در روستای اسکستان بخش لاهرود در شرق شهرستان خلخال قرار دارد.

  • امامزاده باقر (ع)

زیارتگاه امامزاده باقر (ع) در محوطه قبرستان روستای اسکستان در قسمت ورودی روستا قرار گرفته که از شمال و شرق به بافت مسکونی و از جنوب به باغات روستا منتهی می شود. امامزاده باقر (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) می باشد.

  • امامزاده سید ابراهیم (ع) مشهور به خنده شاه

زیارتگاه امامزاده خنده شاه در روستای اسبو واقع در شرق شهرستان خلخال ما بین روستای درو و اسکستان قرار گرفته است. بنای این امامزاده بر سر جاده اصلی روی تپه واقع است و برای رسیدن به امامزاده باید از روی پل چوبی بر روی رودخانه امامرود گذشت.

  • امامزاده سید حمزه (ع)

زیارتگاه امامزاده سید حمزه (ع) در روستای درو واقع شده است که در قسمت شرق شهرستان خلخال ما بین شهر کلور و روستای اسبو قرار گرفته است. زیارتگاه امامزاده سید حمزه در پایین تپه خارج از محدوده روستای درو در میان درختان بلند و سرسبز قرار گرفته که رودخانه کم آبی نیز از کنار این زیارتگاه می گذرد. این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم می باشد.

  • امامزاده سید سلیمان

این آرامگاه در روستای فخرآباد مشگین شهر واقع شده است. نمای بیرونی بنا با سنگ های سیاه رنگ و آجرهای رگ چین تزیین شده است.

  • امامزاده سید ابراهیم خراسانی

مقبره امامزاده سید ابراهیم خراسانی از نوادگان امام رضا در شهر لاهرود واقع شده است. مردم بومی به وقوع معجزاتی در این امامزاده معتقدند.

  • امامزاده بابیان (ع)

امامزاده بابیان در روستای بابیان در حدود 50 کیلومتری جنوب شرقی لاهرود قرار دارد. این روستا در دل کوه و با مسیر خاکی با فاصله زیادی از روستاهای اطراف یکی از روستاهایی است که هنوز بافت روستایی خود را حفظ کرده و دارای خانه های کاه گلی زیبایی می باشد.

  • امامزاده محسن (ع)

امامزاده سید محسن در روستای نقدی اولیا در شرق شهر لاهرود و بعد از روستای فخر آباد واقع شده است. امامزاده سید محسن از نوادگان سید سلیمان است که نسب آن به امام جعفر صادق (ع) می رسد. ساختمان بقعه در کنار جاده اصلی ورودی روستا و در میان قبرستان روستا واقع شده است.

  • امام زادگان احمد و محبت (ع)

بنای امامزاده احمد و امامزاده محبت (ع) روستای النی در 5 کیلومتری شمال شرقی مشگین شهر واقع شده است. این بنا یک بنای کاملا مخروبه در قبرستان قدیمی روستاست. قدمت بنا به حدود 300 سال پیش می رسد.

  • امامزاده سید جعفر

امامزاده سید جعفر در انتهای یکی از کوچه های بن بست روستای انار در دل باغ سرسبزی جای دارد. همچنین قبرستان روستا و مزار شهدا نیز در داخل باغ قرار گرفته است. از این امامزاده به عنوان مسجد روستا نیز استفاده می شود.

  • امامزاده سید عمادالدین (ع)

امامزاده سید عمادالدین در محدوده قبرستان مرکزی روستای رحیم بیگ لو در 2 کیلومتری شهر رضی، در پای تپه ای واقع شده است.

  • امامزاده سید سلیمان(ع)

این امام

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



+ نوشته شده در 2 / 2 / 1392برچسب:معرفی استان اردبیل,ساعت 1:25 توسط امیر حاجی پور |




دانلود کتاب فارسی جداول کاربردی در مهندسی عمران
روستا چيست؟
کاملترین نرم افزار مسیر یاب برای ایران + دانلود
بهترین نرم ‏افزار ضدویروس رایگان + دانلود
ميزان مصرف آب، برق و گاز خانه خود را محاسبه كنيد + دانلود
مراحل ساخت فونداسیون سازه های اسكلت فلزی
اطلاعات جمعیت روستایی استان تهران
معرفی استان تهران
دانلود جزوه ی درس دینامیک سازه های دکتر سید محمود حسینی
دانلود انيميشن مراحل ساخت ساختمان
اطلاعات جمعیت روستایی استان آذربایجان غربی
معرفی استان آذربایجان غربی
آخرین زمین لرزه های ایران
دانلود آخرین فایل آپدیت آفلاین آنتی ویروس مک آفی
دانلود پروژه فولاد بصورت دستي و نرم افزاري همراه با ...
اطلاعات جمعیت روستایی استان اردبیل
معرفی استان اردبیل
دانلود نرم افزار محاسبه تعديل با اكسل
بازی هواپیما با کیفیت فوق العاده بالا + دانلود
اطلاعات جمعیت روستایی استان آذربایجان شرقی
معرفی استان آذربایجان شرقی
معرفی اجمالی انواع طراحی سیستم های سازه ای
نرم افزارهای کاربردی برای آخر هفته +دانلود
دانلود جدول خیز و شیب تیرهای مهم مناسب برای کنکور ارشد و نظام مهندسی
دانلود نرم افزار محاسبه حجم بتن ريزي كل ساختمان
دانلود اتوکد 2014 - AutoDesk AutoCad 2014 همراه با کرک+راهنمای نصب
جزئیات زلزله امروز آذربایجان